De moed van Esther van Berk - deel 2
Dit is deel 2 van het verhaal van Esther van Berk. Als visiegraaf maakt ze kennisvideo’s voor en door zzp’ers. Een aantal keer past ze haar aanbod aan. Dit is een bewuste keuze maar ook een spannende, want hiermee vraagt ze haar klanten om ook moedige keuzes te maken: durven investeren en de wereld laten zien wie ze zijn en wat ze te bieden hebben. Zo helpt ze ondernemers om meer impact te maken vanuit hun eigen vakgebied. Dit is voor Esther het mooiste van haar werk.
Liever eerst deel 1 lezen? Klik dan hier.
Moed om je aanbod aan te passen
Esther begint met het geven van trainingen om zelf video’s te maken met je smartphone. ‘Daar kreeg ik onwijs positieve reacties op, maar niemand die er iets mee deed. Dat snapte ik helemaal, maar door te zeggen ‘doe het voortaan maar samen met mij’ werden mijn prijzen heel anders. Dat was spannend. Toen heb ik een aanbod gehad van 4 video’s voor 425 euro. Dat verkocht goed maar uiteindelijk kwam er hetzelfde uit. Ondernemers zeiden na vier video’s: ‘Ik heb er nog geen klanten uitgehaald, dus ik ga er maar niet mee verder.’ En dan dacht ik: ‘Vier buikspieroefeningen, wat denk je dat die doen? Je moet het wel langer volhouden om resultaten te behalen. Dat is met trainen zo, maar met social media ook.’ Ik vond het heel eng om het pakket met vier video’s eruit te gooien, maar ik heb het wel gedaan. Ik heb het ook uitgelegd en zei tegen mijn klanten: ‘Ik kan wel videopakketjes blijven verkopen en hier mijn inkomen uit halen maar dat is niet het doel. Het doel is dat de video’s voor jou gaan werken.’ Ik wil het resultaat bij mijn klant, daar doe ik het voor. Mijn inkomsten zijn een logisch gevolg van dat resultaat.’
Moedige keuze stimuleren
Met de keuze om haar aanbod te veranderen stimuleert Esther andere ondernemers om ook moedig te zijn en te investeren in zichzelf en hun onderneming. ‘Dat vind ik eigenlijk het allermooiste van mijn vak. Ik heb ooit video’s gemaakt met een kindercoach. Toen ze me belde vertelde ze dat ze al jarenlang aan het worstelen was om aan klanten te komen. Ze stond op het punt om te beslissen of ze wel door zou gaan. De video’s vond ze een flinke investering, en zei: ‘Als dit niet werkt dan stop ik ermee.’ Dat vond ik een heftige, want dat voel ik ook als verantwoordelijkheid. Ik kan het resultaat nooit beloven en dat heb ik haar ook verteld. Ze geloofde er wel in en heeft een halfjaarpakket gekocht met 24 video’s. Op een gegeven moment was dat klaar en is ze met haar bedrijf verhuisd. Toen ik haar laatst sprak vroeg ik hoe het nu ging en of ze verder wilde. Toen zei ze: ‘Nee, ik kan er geen klanten bij hebben, het gaat hartstikke goed. Wat ik er zo cool aan vind is dat zij helemaal rondom gelukkig is en dat ze straalt omdat het nu gaat zoals zij graag wil. En ik weet wat voor werk zij doet met de kinderen en wat dat betekent voor die kinderen en de gezinnen waar ze uit komen. Daar krijg ik elke keer weer kippenvel van. Als je zo’n impact kunt maken door met één iemand te werken, daar doe ik het voor.’
Voldoening
100% kostwinner zijn vindt Esther nog steeds spannend. ‘Het loopt nu lekker, dat is fijn, want dat is nog niet zo lang. Ik ben er apetrots op dat we niet afgelopen zomer maar de zomer ervoor met het hele gezin op vakantie konden, dat kon eerder absoluut niet. Afgelopen zomer ben ik 3,5 week in Noorwegen geweest, dat kon ook. Ik ben elke keer apetrots dat we het kunnen betalen als er dure aankopen nodig zijn. Af en toe moeten we nog wel puzzelen om te kijken of we de maand weer bij elkaar krijgen, maar intussen kunnen er ook weer dingen. Dat vind ik gewoon mega cool. De voldoening is enorm.’
Tenslotte heeft Esther nog een tip voor mensen die voor een spannende keuze staan:
‘Als je ergens blije kriebels van krijgt: doen. Je hoofd gaat altijd allerlei bezwaren bedenken en je lichaam geeft zo goed aan of je iets moet doen of niet. Als je blije kriebels hebt mag je erop vertrouwen dat het een goed keuze is.’
50% compleet
Wil jij ook direct de nieuwe reeks podcast beluisteren:
Op Verhaal komen met Rik Felderhof en Henny Aben
Laat hier jouw e-mail adres achter